Gezond eten

Wist u dat gezonde kinderen beter presteren?

De school heeft grote invloed op het leven van kinderen. Een gezond voedingsaanbod op scholen kan daarom een belangrijke basis bieden voor een gezonde leefstijl.


Elk kind verdient een gezonde start!

Vind je gezondheid ook belangrijk? Met de Gezonde School-aanpak werk je structureel aan de gezonde leefstijl van kinderen en deskundigheid van medewerkers. 
Ook een Gezonde School worden? Mail de adviseurs Gezondheidsbevordering van GGD Zaanstreek-Waterland voor advies: gb@ggdzw.nl.

Gezond voedingsbeleid 


Via gezonde voeding krijgen kinderen voedingsstoffen binnen die van belang zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling en kunnen kinderen zich beter concentreren en presteren. In dit stappenplan komt uw school tot gezond voedingsbeleid.

Ondersteuning nodig?
Mail de adviseurs Gezondheidsbevordering van GGD Zaanstreek-Waterland: gb@ggdzw.nl.

Gezond tienuurtje

Mogelijke afspraken om de korte ochtendpauzehap gezond te maken:

  • Kinderen drinken alleen water of thee zonder suiker/zoetstoffen
  • Kinderen eten groente en/of fruit en max. één (bij voorkeur bruine/volkoren) boterham.

Voor beleid rondom het tienuurtje: Stappenplan.

GRATIS schoolfruit

Met EU-Schoolfruit ontvangen scholen 20 weken gratis groente en fruit voor alle leerlingen. Dit stimuleert jongeren samen groente en fruit te eten in de  klas!

Inschrijving  voor schooljaar 2018-2019 kan vanaf 
3 september 2018.

Gezonde lunch

Mogelijke afspraken om de lunch op school gezond te maken:

  • Kinderen eten (bruin/volkoren) brood (of andere maaltijdcomponenten, zoals volkoren-pasta, zilvervliesrijst, aardappel, bonen), eventueel aangevuld met groenten en fruit. Het beleg is liefst hartig en de boterhammen worden niet al te dik belegd
  • Kinderen drinken water en/of melk en/of thee zonder suiker/zoetstoffen.

Voor beleid rondom de gezonde lunch: Stappenplan.


Gezond trakteren

Belangrijk is dat de ouders goed weten wat wel en niet mag worden getrakteerd. Mogelijke afspraken om traktaties op school gezond te maken:  

  • Alleen fruit /groenten
  • Kleine porties
  • Maximaal 1 product
  • Een lijst met voorbeelden van wat wel en wat niet
  • Niet eetbaar cadeautje /activiteit
  • Tijdens bijzondere gelegenheden en feestdagen op school, worden zoete en vette producten (gezoete dranken, snoep, chips e.d.) met mate gebruikt.


Tip: 
Zie www.gezondtrakteren.nl



Erkend lesmateriaal
 

  • Smaaklessen:
    Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, krijgen kinderen veel te weten over eten én ervaring met gezond en duurzaam kiezen. Voor groep 1 t/m 8.

  • Ik eet het beter:
    Interactieve lesprogramma's om kinderen van groep 5 t/m 8 te leren gezonde keuzes te maken uit het enorme voedingsaanbod. Ze ontdekken en ervaren samen wat gezonde producten doen voor hun lijf.
     
  • Lekker Fit! 
    Doel is gedragsverandering rondom de thema's voeding, bewegen en gezonde keuzes maken voor kinderen van groep 1 t/m 8. Deelnemende basisscholen melden goede resultaten: leerlingen bewegen meer, eten gezonder en zijn van plan dat te blijven doen.

Meer interventies op de website van de Gezonde School.

Promotiemateriaal (GRATIS)

(Aan)vragen? Bel/mail JOGG-Zaanstad:
075-6519225/info@joggzaanstad.nl.

Gezond tienuurtje en gezonde lunch:

  • Maak je eigen poster 'Groente...zet je tanden erin!' 
  • Tabel 'Groente en fruit meenemen naar school'
  • Voorbeeldbrief aan ouders over invoeren gezond tienuurtje.

Gezond trakteren:



Tip:
Organiseer voor ouders een (GRATIS) themabijeenkomst over gezond eten.