JOGG-Zaanstad

Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is een aanpak in de wijk die, samen met  jou, een gezonde omgeving creëert. Waarin de gezonde keuze de makkelijke keuze is.

Lees verder

Ritme, gezond eten, water drinken en bewegen: zo blijf je thuis fysiek én mentaal gezond.

We zitten tot 6 april thuis. Het kan best pittig zijn met kinderen thuis. Hoe doe je dat?  
Wetenschappers roepen juist nu: "blijf in beweging!" Door stil te zitten word je weerstand namelijk minder. Door te bewegen krijg je meer T-cellen en NK-cellen, onze natural killers tegen ziekte. Ook helpt bewegen tegen stress en zorgt het voor een goed gevoel. En tot slot maakt bewegen hersens actief, waardoor je makkelijker leert. Ga dus lekker bewegen met het hele gezin!

 Houd structuur in de dag, net als op school. Waarom? 
Dit terugkerend ritme gedurende de dag of week, maakt het leven voor kinderen voorspelbaar. Door de herhaling weet je kind wat er gaat komen. Je kind heeft op een bepaalde manier overzicht (afhankelijk van de leeftijd natuurlijk). Het weet wat er van hem/haar wordt verwacht. Dit geeft zelfvertrouwen en rust. En het geeft kinderen ook de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. Want, als alle dagelijkse handelingen vertrouwd zijn, kan het kind zijn energie richten op groei en ontwikkeling. Meer informatie vind je hier

 Houd de reguliere bedtijden van je kind aan
Ze mogen natuurlijk wel iets verschillen, maar zorg ervoor dat het niet al te veel is. Hoe laat moet mijn kind eigenlijk naar bed? Wat zijn normale bedtijden voor kinderen? Waarom is slapen zo belangrijk? Alle antwoorden vind je hier.

Houd de lunch- en pauzetijden van school aan
Dit is het moment waar je kind op school naar uitkijkt en dit wordt ook vaak gebruikt om even buiten te kunnen spelen. Plan deze momenten dus zeker in je dagschema! Neem s' ochtends een fruithapje, lunch lekker samen en laat je kind als het mogelijk is even in de tuin of op het balkon uitrazen. Welk spel deed jij vroeger op straat?

Welke beweeg spelletjes kan ik doen in kleine ruimtes?
Ook helpt bewegen tegen stress en zorgt het voor een goed gevoel. En tot slot maakt bewegen hersens actief, waardoor je makkelijker leert. Ga dus lekker bewegen met het hele gezin! Zoals deze creatieve vader , of download 1 van de vele 7 minutes workout apps! Op zoek naar nog meer ideeën? Kijk op social media bij #beweegthuis (voor kinderen) of #stayathomechallenges (voor jongeren).

Zorg goed voor je immuunsysteem
Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Dan word je minder snel ziek. Als je toch ziek wordt, dan herstel je sneller.

Wat is gezond eten en drinken?
Lastig hè, al die verleidingen in de supermarkt? Wij hebben het makkelijk proberen te maken met deze twee flyers:

Informatiefolder 0-4 jaar:
Wat mag mijn kind al eten?
Informatiefolder 4-18 jaar:
Wat is gezond? 

 Water drinken! Op veel scholen is water drinken de norm. Probeer dat thuis ook vol te houden. 6 tips om je kind meer water te laten drinken.

Hoog contrast